måndag 11 augusti 2008

Knytinstruktioner på film


Äntligen har jag kommit igång att börja filma knytinstruktioner! Det är något jag har planerat länge och det känns verkligen roligt att ha kommit till skott till sist.

Den första filmen visar en av de grundläggande knytningarna, omslutet kryss för nyfödd. Till den hör också instruktion för hur man ammar i omslutet kryss. Tanken var från början att de skulle sitta ihop, men det blev lite för långt. Det enklaste sättet att lägga ut filmer är ju på youtube.com och där får filmerna inte vara mer än 10 minuter långa. Min film blev förstås förargliga 10 min och 12 sek! Tyvärr gick det inte att klippa bort många sekunder. Så det blev till att dela upp filmen istället. Men jag tror ändå att den fungerar rätt bra som instruktionsfilm.

I första hand kommer jag att filma knytningar för nyfödd: omslutet kryss i trikåsjal, sedan sittande och liggande i omslutet kryss både i trikåsjal och vävd sjal. Och så amning till de knytningar där det fungerar. Sen kommer jag att gå vidare uppåt i åldrarna med knytningar för långa vävda sjalar med knytningar för barn som kan hålla huvudet stadigt och knytningar för barn som kan sitta själva.

Efter det blir det ringsjal och kortsjal, motsvarande från nyfödd och uppåt. Och så finns det en massa annat skoj som man också kan göra kortfilm av, till exempel varför det är så bra att bära och om olika material, vilken sjal man ska välja osv. osv...

Har du själv något tips eller något du skulle vilja se på film som handlar om bärsjalar, maila gärna det till mig på ingrid.hagermark@babydesign.se. Det är jättebra att få veta, det är ju er som filmerna är till för!

Om du vill få meddelande om när filmerna läggs ut på internet, kan du använda funktionen "subscribe" som du hittar som en gul knapp en bit till höger om filmen på YouTube. Det går också lika lätt att ta bort sig därifrån med hjälp av funktionen "unsubscribe" som är tillgänglig om du har aktiverat prenumerationen på filmerna.

Klicka på länken här för att se filmen "Nyfödd i omslutet kryss med smal vävd bärsjal" .

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt Ingrid!

Pedagogiskt och efterlängtat. Jag hoppas att många hittar både din blogg och videos. Chockladbruna ecosen var en snygging. Keep up the good work :-).

Anonym sa...

Jättebra knytfilm!