tisdag 30 juni 2009

Anledning till att sjala

En kompis till mig, som vanligtvis inte är sjalanvändare har nu gjort några lyckade försök med min gamla vävda sjal. Denna vän har tidigare känt sig skeptisk till sjalar. Det har inte var något för henne såhär lagom till fjärde barnet som nu är ett halvår. Jag har hållit min distans men visat att jag funnits här och är villig att visa om hon skulle ändra sig.
Så häromdagen när vi pratade i telefon berättade hon att hon nu har sjalat lilla sonen ett flertal gånger men att hon gjorde det snarare för sin egen skull än för att han skulle få sitt närhetsbehov tillfredsställt. Hon gjorde det för att det var en enkel och bekväm lösning som visade sig funka alldeles utmärkt (vilken himla tur att jag la upp min favoritsjal hemma hos henne ”bara ifall att”).

Men visst är det väl så vi mer erfarna sjalare också gjort? Inte är det alltid för att vi vill ge barnen den viktiga närheten (som man dessutom kan tillfredsställa på annat sätt) utan för att det är en snabb, enkel och bekväm lösning. Ner med barnet i sjalen, snart sover den lilla eller blir åtminstone lugn av att få vara med och se, och den som bär får båda händerna över till storasyskon, matlagning eller kvällsvattningen av trädgården.

Kan vi inte enas om vilket utmärkt lösning detta är ur praktiskt synvinkel också? Det handlar inte så ofta om att göra ett statement att bära i sjal så som många verkar tro utan för många, många av oss som använder sjal är det en bekväm lösning. Jag vet att jag hade haft ett betydligt mer jobbigt första år som trebarnsmamma när lilla Thea var född om jag inte haft mina sjalar.


Lilla Thea, knappt ett dygn gammal, i en Sino Kråkbär.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej! Nu har jag hittat till bloggen :)

Sitter med min tre veckors bebis i sjal och är lite fundersam på om jag knutit rätt. Det jag läst så verkar det i princip "omöjligt" att knyta fel, men jag är lite nojig. Hon somnade i prinip direkt i sjalen i "vaggans position". Men några frågor:
1. Hur vet jag att hennes nacke och ryggen har en bra vinkel?
2. I denna värme så blir ju sjalen ett klädesplagg också. Vad har ni på era barn under sjalen när det är 25-30 grader?
3. Hur skyddar ni barnen från solen när ni har sjalen ute i solen?

Lotta

Anonym sa...

Hej! Jo visst är det bekvämt med sjal men jag tror att anledningen till att jag föll för det är att det var så mysigt att bära barnet i trikåsjal. Det är liksom som att barnet fortfarande är i magen fast man ändå kan krama om det. Ur praktisk synvinkel för min del är det nu lättare med en sele på ryggen när barnet är 1.5 år än att bära med sjal då jag inte är så snabb på att knyta.

Jenny sa...

Hej Lotta!
Jag ska försöka svara på dina frågor :)

1. Ser det bra ut? Protesterar hon? Jag har litat på att mina barn säger ifrån när något känns obekvämt och erfarenheten här från butiken är densamma. När barnen dessutom somnar fort brukar det vara ett bra betyg :)

2. När det är såhär varmt brukar jag bara ha en body och ett par strumpor på bebisen. Bodyn kan man också skippa om det är riktigt, riktigt varmt och barnet känns varmt men strumpor eller dylikt behövs som lite solskydd på de små benen som sticker ut.

3. Förutom att man kan skydda med hjälp av tunnare klädesplagg så finns det även ett sommarbärskydd man kan använda. Det vi har i butiken är en blandning av hampa och bomull och skyddar mot sol, vind och lättare regn. Kika gärna in i webshoppen under Bärskydd & Ytterplagg så hittar du några olika typer av bärskydd!
Hoppas jag var till någon hjälp :)

Hälsningar
Jenny

S sa...

tack tack för svaren! Har blivit lite "modigare" nu :)

Lotta

Ida sa...

Hej!

Vi köpte en bräsjal och en bärsele på Babydesign i lördags. -Och jag älskar bärsjalen!!! Det är det bästa sättet att få lilla Saga (två månader gammal) att somna när hon är på allmänt dåligt humör- Och så är det ju gosigt också!
Kolla gärna på lite bilder på min blogg!
Bärselen försökte vi med tre gånger samma kväll, och hon skrek i vild panik, så vi kanske lämnar tillbaka den imorgon... Hon kan ju ha haft en dålig kväll, men eftersom bärsjalen är så bra kanske vi klarar oss ett tag med bara den! Det enda negativa är att jag trots ergonomisk knytning får lite ont i ryggen även av sjalen... men det kanske är oundvikligt. Och jag kanske blir starkare och får mindre ont snart?!

Ingrid sa...

Hej Ida!
Roligt att du är så nöjd med bärsjalen! Och vilka fina bilder på er!

Jag tittade lite extra på bilderna för att se hur din knytning ser ut, och jag tror att du kan försöka sprida ut tyget lite bättre både över lilla Saga och din egen rygg. Och så tror jag att det inre stycket sitter lite löst. Det är rätt viktigt att få det att sitta ordentligt tajt, utan att barnet blir intryckt, för att det verkligen ska avlasta bra. Du kan titta på knytinstruktionen på youtube som visar just den knytningen: http://www.youtube.com/watch?v=josoodcZSk0

Men det brukar ta ett litet tag innan man riktigt har fått in snitsen på knytningen, och sjalen är lite stelare i början. Och så är man också lite otränad i början.

När det gäller bärselen, undrar jag om hon kanske sitter lite knöligt med benen i den? Det kan vara rätt svårt att få till när de är just mellan 2-3 månader, eftersom de inte riktigt får ut benen, men inte kan sitta med benen under sig heller. Vid ca 3 månader, när de oftast får ut benen helt och hållet och man kan ta bort babyinlägget, brukar det bli betydligt bättre. Men ni kan gärna komma in till butiken igen och så vi kan titta på det och se om vi kan hjälpa till med hur hon sitter i den så hon blir nöjdare.

Rent allmänt kan man väl annars säga att en bärsjal är absolut bäst för barn mellan 0-3 månader att sitta i. Bärselarna kommer till sin rätt riktigt först efter 3 månaders åldern, tycker jag. Fast det kan ändå fungera att bära dem i bärsele från de är mindre.